Tigrishellir
since 2010
(Hevosten sivuilla on ulkoasunvaihdos menossa, pahoittelen sivujen sekavuutta)
Soturiluola "Turo" VH21-018-0453

Ch KTK-II, ERJ-I, KRJ-I, KERJ-I, VVJ-I, SLA-I

EV-II, SV-II

  • Suomenhevonen, ori
  • Syntynyt 01.03.2021 Suomi yli 18-vuotias
  • Punarautias, säkä 165cm

  • Omistaa Tiikeri VRL-10741
  • Kasvattanut Tiikeriluola
  • Estepainotus

  • ERJ 120cm
  • KRJ Vaativa B
  • KERJ CIC1
  • VVJ Vaativa

04/2021 EV-II 31p.

04/2021 SV-II 60,05p

06/2021 KTK-II 76p.

07/2021 Champion

03/2023 ERJ-I 106p.

03/2023 KRJ-I 112p.

03/2023 KERJ-I 111p.

04/2023 VVJ-I 110p.

03/2024 SLA-I 98p.

Turolla on tulinen kilparatsun luonne. Se on perinyt isältään upeat liikkeet sekä hyvän ratsastettavuuden. Ori on kovapäinen ja sietää palautetta hyvin. Turo on hieman rauhaton ja se näkyy erityisesti käsiteltäessä. Komea punarautias ori ei tykkää seistä paikallaan. Hermostuessaan se steppaa paikallaan ja hirnuu kovaäänisesti. Turolta löytyy paljon voimaa ja se on monesti saanut riimunnarun katki. Paha tämä ori ei ole, mutta sen kanssa kannattaa olla varuillaan. Turo ei juurikaan välitä ihmisistä, sitä kiinnostaa enemmän tammat ja esteet. Turo yrittää näykkiä satulavyötä kiristäessä. Pienellä komennuksella ori mulkaisee takaisin ja lopettaa hetkellisesti. Turoa voisi kutsua ikiliikkujaksi, joten suojien laiton kanssa saa olla varovainen. Turo havaitsee käsittelijän pelon tai kokemattomuuden, joten erityisesti taluttaessa se yrittää jyrätä tälläisen ihmisen yli. Orilla on hyvä käyttää ketjuriimunnarua turvan ympäri ja olla itse päättäväinen.

Kun Turon kanssa vihdoin pääsee ratsastuskentälle, niin ori toimii kuin ihmisen mieli. Turo omaa erittäin hyvän ratsastettavuuden ja sillä on isot sekä lentävät askeleet. Orin laukka on matkaavoittava, josta on etua kenttäratsastuksessa. Kouluratsastuksessa Turo joskus turhautuu, mutta suostuu hieman vastahakoisesti työskentelemään. Orilla on hyvä tehdä paljon vaihtelevia tehtäviä, jotta mielenkiinto pysyy yllä. Turo toimii pienillä avuilla, mutta se kestää myös vahvemmatkin avut. Turo on suusta hieman herkkä, joten ratsastaja ei saa jäädä suuhun roikkumaan, vaan hänen pitää antaa tilaa orille. Turo loistaa maastoesteillä, mutta myös rataesteet sujuvat mutkittomasti. Ori omaa taitavan hyppytekniikan ja se onkin täysin hyppyvarma. Ori hyppää mistä vaan ja mitä vaan hyvällä ilmavaralla. Kapasiteettia tältä orilta ei puutu. Se ohjautuu radoilla hyvin, vaikkakin hieman kuumenee loppua kohden. Maastoesteillä Turolla on suora ja varma hyppy. Se rakastaa vettä, joten vesiesteet eivät tuota ongelmaa. Maastoesteradalla Turon kanssa saa olla tarkka, että ei ratsasta alkuradasta liian kovaa. Jos ori on paahtanut täysillä alkuradan, niin loppuradasta ori yrittää hiljentää vauhtia.

Turo on melkein mutkiton matkustaja. Sitä ei voi laittaa tammojen viereen, mutta muiden orien ja ruunien kanssa matkustus sujuu ongelmitta. Kilpailupaikoilla Turo on hankala käsitellä, joten se kannattaa ottaa ulos trailerista vasta juuri ennen verryttelyyn siirtymistä. Turon perinnetemppu on kunniakierroksilla päästää musiikin tahdissa pari ilopukkia. Turo ei välitä yleisöstä tai musiikista kilpailupaikoilla, mutta kotona se tarvitsee maastoon kaverin. Turo näkee pikku-ukkoja puskissa, joten kaverin tuki tuo orille itsevarmuutta maastoretkillä. Turo toimii myös valjakkoajossa. Kärryt tulevat vauhdilla perässä, mutta ohjaus toimii. Tässäkään lajissa ohjastaja ei saa jäädä ohjaan roikkumaan, sillä muuten ori hermostuu ja nostaa pään ylös. Se ei lähde juoksemaan kärryt perässä ohjaa vasten, mutta pieni viive pysähtymiseen syntyy. Ori on ketterä maraton radoilla ja osaa pujotella taitavasti.

© Tiikeri

i. Aavesoturi
sh tummanpunarautias 165cm
KTK-II, KRJ-I, KERJ-I, SLA-I
ii. Aavekapina
evm sh tummanpunarautias 166cm
iii. Aaveprinssi
iie. Kipuna
ie. Helinä
evm sh voikko 157cm
iei. Musikantti
iee. Hälinä
e. Astan Hiljaisuus
sh rautias liinakko 155cm
KTK-III, PSB-III, ERJ-II, KRJ-I, KERJ-II, VVJ-II, SLA-II, YLA1
ei. Pojojoing
evm sh voikko 158cm
eii. Viiksekäs
eie. Kissa-Nainen
ee. Viikarin Tiipertäjä
evm sh rautias 151cm
eei. Tapittaja
eee. Tiksin Kuningatar
06.04.2021 sh t. Luolan Harhakuva e. Kuuluola KTK-III, PSB-III ✱ EV-II, KV-II, SV-I

ei. Pojojoing oli nimensä mukaisesti mestari esteratsastuksessa. Ori oli erittäin säpäkkä ja kevyt ratsastaa. Se oli rakenteeltaan todella kevyt ja siksi erittäin ketterä. Ori loisti erityisesti kilpailuiden uusinnoissa, joissa ratsastetaan aikaa vastaan. Pojoksi kutsuttu kauniin voikon värityksen omaava ori kuunteli aina ratsastajaansa ja vastasi pieniinkin apuihin. Luonteeltaan Pojo oli herrasmies ja ihmisten seurassa varovainen. Se ei juurikaan välittänyt tallissa olevista tammoista ja vastaanotti kaikki kävijät korvat hörössä. Ori tykkäsi maastoilla ja rakasti maastoesteitä. Se ei hätkähtynyt erikoisista maastoesteistä , mutta muuten kovassa vauhdissa pusikossa vaanivat möröt lopettivat orin maastoesteuran. Ori kuitenkin saavutti paljon rataesteillä ja on erinomainen hyppytekniikan periyttäjä.

eii. Viiksekäs oli pääasiassa kärryhevosena toiminut reipas valkoinen ori. Sillä oli kestävä kunto ja se rakasti kiertää kaupunkia omistajansa kanssa. Viiksekäs ei välittänyt ympäröivästä liikenteestä ja oli täysin maastovarma. Orilla startattiin myös rataesteitä 80cm tasolla, mutta sopivan kuskin puuttuessa ori siirtyi harrastehevoseksi. Viiksekäs kuoli jo 10-vuotiaana laitumella sattuneen onnettomuuden vuoksi.

eie. Kissanainen oli taitava luottoratsu rataesteillä. Tamma ehti olla monella nuorella ja opettamaan heidät kilpailemaan. Se oli monen ensimmäinen kisaratsu ja nosti ratsastajiensa tason ylös. Tamma käyttäytyi kisapaikoille esimerkillisesti. Usein harmillisesti vauhti ei riittänyt voittoon, mutta mukavan kisakokemuksen tamma tarjosi aina. Kotipuolessa Kissanainen maastoili paljon rataesteiden treenauksen ohella. Myös maastossa se käyttäytyi hyvin rauhallisesti.

ee. Viikarin Tiipertäjä oli pieni ja kompakti kouluratsu. Se oli hieman kömpelö raskaan rakenteesta takia, mutta yritti aina parhaansa. Tiipertäjä toimi pitkään ratsastuskoulun tuntiratsuna. Ratsastaessa tamma saattoi välillä kyllästyä ja keksiä jekkuja, joten se ei ollut ihan aloittelijoiden ratsu. Kokeneiden ratsastajien kanssa tamma toimi hyvin yhteistyössä ja osasi helppo A asiat. Tiipertäjällä kilpailtiin tuntiratsastajien kilpailuissa koulu- sekä esteratsastuksessa. Tamma ei kömpelyytensä takia hypännyt kovin isoja esteitä. Tallissa Viikarin Tiipertäjä oli tarkkaan ympäristöään seuraava jekuttelija. Sen oli aika pakko tietää kuka liikkuu missäkin. Tämän vuoksi tamma oli hieman rauhaton hoitotoimenpiteissä. Tiipertäjä oli säikky maastoratsu ja se tarvitsi aina kaverin mukaan. Tamma ei tahallaan yrittänyt tiputtaa ratsastajaansa, mutta säikkyi helposti.

eei. Tapittaja oli vanhan liiton kärryhevonen. Se oli raskasrakenteinen ja veti pääsääntöisesti raskaita kuormia. Orin kaunis, mutta erikoinen päistärikkö väri herätti ihmetystä ja ihastusta. Tapittaja ei oikein välittänyt ihmisistä, mutta käyttäytyi aina rauhallisesti. Ori vietti elämänsä kärryjen edessä ja eläkepäivät isolla maatilalla muiden hevosvanhusten kanssa. Sillä oli hyvä maine kestävän luonteensa takia, joten ori sai ansaitsemansa eläkepäivät.

eee. Tiksin Kuningatar oli harrasteratsu. Se kiersi monella ratsastajalla tätiratsuna, opettaen heidät rauhallisesti ratsastuksen saloihin. Tamma oli melko pieni, mutta sillä oli ilmavat askeleet. Tiksin Kuningatar oli taitava kouluratsastuksessa ja esteillä varma. Se kiersi muutamat pienet kilpailut ja siirtyi lopulta jalostuskäyttöön hyvänä periyttäjänä.

© Tiikeri

ERJ
56 sijoitusta
KRJ
48 sijoitusta
KERJ
40 sijoitusta
VVJ
40 sijoitusta
Näyttelymenestys
irtoSERT
pt. Vibaja
irtoSERT
pt. Vibaja
BIS11 MVA-SERT
pt. Jannica
irtoSERT
pt. Lissu T.

VSR-Cup 5 sijoitusta
30.06.2021 Hiivurin Suomenhevoset Esteratsastus 120cm VSR-Cup 2/12
30.09.2021 Hiivurin Suomenhevoset Esteratsastus 100cm VSR-Cup 3/35
31.10.2021 Hiivurin Suomenhevoset Kouluratsastus Vaativa B VSR-Cup 3/35
30.06.2021 Susiraja Valjakkoajo Vaativa VSR-Cup 2/6
28.02.2022 Susiraja Valjakkoajo Vaativa VSR-Cup 2/8
05.05.2021 VSR ikäryhmäkilpailu 2. osakilpailu 5-vuotiaiden ikäryhmä 9/15
31.10.2021 VSR rotunäyttely Tuomari alaera I-palkinto 5/24
28.02.2022 VSR rotunäyttely Tuomari alaera II-palkinto 8/26

Maastoestevalmennus 04.12.2021 © Liisa Tuoninen (359 sanaa)

Kokoa, näköä, kykyjä - ja vauhtia. Vielä sileäverryttelyjen aikana Tiikerin ja Turon meno oli harmonista, kunhan raudikolla riitti monipuolista tekemistä eikä yhtä tehtävää jääty prässäämään turhan pitkäksi aikaa. Jo ensimmäisten hyppyjen aikana Turosta näki, ettei energian säätely ole aivan tasapainossa. Tiikeri olikin kertonut heidän kilpamenestyksensä olleen vaihtelevaa ja suurimman ongelman olevan Turon räjähtävän energinen alkurata sekä sitä seuraava loppuradan väsähdys ylikompensaatioineen. Tämä oli helppo uskoa, merkit olivat nähtävissä jo yksittäisesteillä. "Aivan ensimmäiseksi rentoudut itse, kaikki lähtee satulasta. Jos jännityt, Turo huomaa sen reagoiden siihen. Aivan liian usein pohje pyytää eteenpäin muun istunnan jarruttaessa, mikä jättää hevosen ratkomaan ristiriitaisia apuja. Otahan hetki pidemmällä ohjalla laukkaa, avainsanana rentous. Pyörittele vähän hartioitasi, kun saat hartialinjan rennoksi niin muu kroppa seuraa perässä."

Yksittäisillä esteillä ratsukon meno pysyi rennompana. Turon laukassa oli voimaa ja matkaavoittavuutta, ponnistukset lähtivät mistä pitikin, meno ylipäätään oli mitä pitikin. Maastoesteet ori ylitti kuten rataesteetkin ilman ihmettelyjä tai kyttäämisiä. Ongelmia alkoi ilmetä esteiden ketjuttamisessa; vauhti nousi, Turo muuttui vahvaksi edestä kadottaen vähän korviaan, eikä sellainen räjähtävä lähtövauhti vain voinut kestää koko rataa. Ei toki tarvitsekaan, parempi, jos moiset räjähdykset jäisivät välistä. "Älä jää pidätteisiin kiinni, et halua tästä vetokisaa. Lähdit todella hyvin tuolle tukille mukaan, vaikka ponnistuspaikka olikin selkeästi askelta aikaisemmin kuin odotit. Koeta ratsastaa ennemmin jalalla kättä kohden, kädellä taaksepäin ottaminen näkyy aiheuttavan pelkästään vastareaktion, jolloin oravanpyörä on valmis. Nyt hetken stoppi hyppäämiselle, haetaan Turon laukan luontainen rytmi, jatketaan sitten sillä. Jos ori kokee tulevansa turhaan pidätellyksi, se todennäköisesti vain jatkaa paukkujen lataamista kuluttaen voimansa alkuradalla."

Luultavasti Tiikeri tarvitsi vain jonkun ulkopuolisen toteamaan nämä asiat ääneen. Tietenkään mitään taikaiskumaista välitöntä ongelmanratkaisua ei näkynyt, mutta hetken hakeminen ja tuumailu auttoi ratsukkoa pääsemään laukan ja vähän kaiken muunkin suhteen jos ei nyt samalle sivulle, niin ainakin samalle aukeamalle. Esteiden ketjuttaminen sujui paljon paremmin - sanoisin tässä syntyneen selvä ahaa! -elämyksen. Ponnistuspaikat osuivat minne Tiikeri ne ajattelikin, Turo kuunteli, keskittyi paremmin vaikuttaen vähän kevyemmältä edestä. Vauhtikin vaikutti, reippaudesta huolimatta, paljon paremmalta. "Sillä on luonnostaan iso, nopeatempoinen askel, turha sitä on liiaksi pidättää, annat mennä vain ellei tilanne temponmuutoksia vaadi. Kiinnitä kotonakin huomiota Turon laukan rytmiin, anna orille tilaa ja työskentele alkuun vähän pidemmällä ohjalla. Kun saatte kaiken toimimaan, Turon laukka ja hyppylahjat pääsevät oikeuksiinsa."

Päiväkirja 15.12.2021 - treenaamassa maastoesteitä © Tiikeri (200 sanaa)

Olimme lähteneet porukalle maastoesteradalle treenaamaan maastoesteitä. Minulla oli ratsuna kuumuvaa sorttia oleva sporttinen suomenhevosori Turo. Ori steppaili paikallaan malttamattomana meidän kerratessa rataa. Lähdin radalle ensimmäisenä. Turoa ei tarvinnut kahta kertaa pyytää lähtemään liikkeelle, vaan pienellä ohjan löysäyksellä se oli jo menossa. Pidin tiiviin istunnan ja pyrin pitämään laukan temmon reippaana, mutta ei liian reippaana. Turolla on tapana kaahottaa alkurata ja hidastaa vauhtia loppuradasta, joten olimme valmennuksessa saaneet vinkiksi ratsastaa alkurata rauhallisesti. Turo hieman heitteli päätään kun pyrin hidastamaan sitä. Sain kyllä tehdä paljon töitä pitääkseni orin kurissa. Maastoesteet ylittyivät suoraviivaisesti ja puhtaasti. Puolessa välissä rataa annoin Turolle hieman enemmän tilaa laukata ja nostin laukan tempoa. Turo vaikutti tyytyväiseltä vauhdin lisäykseen. Lähestyimme vesiestettä, joten istuin alas satulaan tehden istuntani tiiviiksi. Kapeat esteet keskellä vettä ylittyivät hyvin, jonka jälkeen annoin Turon taas laukata reippaammin eteenpäin. Lähestyimme radan viimeisiä esteitä eikä Turo näyttänyt merkkejä hidastamisesta. Olin erittäin tyytyväinen oriin ja valmentajani vinkkeihin. Aikakin parani huomattavasti, kun oria ei tarvinnut loppuradasta koko ajan pyytää eteenpäin. Viimeisen esteen jälkeen siirsin Turon käyntiin ja jäin odottelemaan muita ratsukoita. Taputin Turoa kaulalle ja annoin sille pidempää ohjaa. Ori pärski tyytyväisenä ja olin itsekkin enemmän kuin tyytyväinen. Apulaiset toivat minulle ja Turolle vettä, koska olimme molemmat hieman hengästyneitä.

Päiväkirja 20.02.2023 - rataestetreeniä © Tiikeri (359 sanaa)

Kävelin Turon kanssa puolipitkällä ohjalla alkukäyntejä ympäri kenttää samalla silmäillen kentällä olevaa esterataa. Rata sisälsi paljon lyhyitä lähestymisiä ja teknisiä tehtäviä, joissa hevonen pitää olla koko ajan hyvin hallinnassa. Turolla on tapana kuumua esteillä, joten lyhyet lähestymiset pakottavat sen kuuntelemaan enemmän ratsastajaansa. Kerrattuani radan mielessäni aloitin alkuverryttelyn kevyessä ravissa. Tein paljon pieniä voltteja ja kiemurauria saadakseni orin hyvin kuulolle. Turolla tuntui olevan menohaluja, joten rauhoittumistehtävät olivat tarpeen. Pikkuhiljaa ori alkoi kuunnella hyvin istuntaa ja tuntui olevan hyvin hallinnassa. Nostin laukan ja laukkasin ympäri kenttää vaihdellen laukan tempoa sekä välillä tehden ympyröitä. Turon alkaessa kuunnella hyvin laukassakin aloitin esteverryttelyn. Lähestyin ensin 80cm korkeaa pystyestettä. Turo hieman kiirehti ennen estettä, mutta tapansa mukaan ylitti esteen puhtaasti rennolla hypyllä. Lähestyin seuraavaksi verryttelyestettä pieneltä voltilta lyhyellä lähestymisellä. Aluksi Turo hieman hämmentyi, että hypätäänkö tästä, mutta nöyrästi ylitti esteen. Käänsin heti esteen jälkeen uudelle voltille ja ylitin esteen voltilla muutaman kerran, kunnes olin tyytyväinen Turon askellukseen. Ori kokosi itsensä hyvin ja sovitti askeleensa itse sopivaan ponnistuspaikkaan.

Annoin Turon hetken kävellä ennen radan hyppäämistä. Esteitä nostettiin hieman ensimmäistä rataa varten. Nostin laukan ja lähdin ratsastamaan rataa. Ensimmäiset pystyesteet ylittyivät rauhallisesti ja puhtaasti. Seuraavana oli vuorossa pystyeste, jonka jälkeen vaihdettaisiin heti suuntaa. Turo vaihtoi hienosti laukan esteen päällä ja jatkoimme tasapainoisessa laukassa kohti okseria. Okserille Turo hieman kuumui, joten sain tehdä muutaman puolipidätteen pitääkseeni orin hallinnassa. Jatkoimme matkaa sarjaesteelle. Turo puuskutti ja yritti lisätä laukan tempoa ennen A-osaa, mutta puolipidätteillä sain ihan hyvän hypyn sarjaesteen sisään. Väli meinasi silti jäädä vähän lyhyesti, mutta taitava ori ylitti silti B-osankin puhtaasti. Viimeisenä oli vielä vesilankkueste, joka ei aiheuttanut Turossa mitään vaikutusta. Ori hyppäsi esteen yli niinkuin muidenkin esteiden. Siirsin puuskuttavan orin käyntiin ja yritin saada sitä hieman rauhoittumaan. Aluksi Turo steppaili käynnissä, mutta hetken kävelyn jälkeen alkoi kävellä kunnolla. Esteet nostettiin Turon kilpailukorkeuteen eli 120cm. Otin ohjat tuntumalle ja nostin laukan. Lähdin ratsastamaan rataa. Turo hyppäsi entistä paremmin esteiden ollessa korkeampia. Tiivillä istunnalla ja hyvällä ohjauksella Turo esitteli kauniita voimakkaita hyppyjä. Puomit eivät pudonneet ja ori pysyi hallinnassa. Sarjaesteen väliinkin mahduimme paremmin kun Turo löysi A-osalle paremman ponnistuspaikan korkeammilla esteillä. Rata sujui erittäin hyvin ja olin tyytyväinen oriin. Annoin sille pitkät ohjat loppukäyntejä varten ja taputin oria kaulalle.